Jos Tuts, carnavalist en optimist tot in de kist

Standaard

Zevenenzestig jaar is hij en nog steeds na een zware ziekte één brok dynamiet op het podium. Hasselt heeft hem al twee keer gehuldigd: één keer met de Speculaas van de maand en de andere keer met een bank aan de gevel van de Hasseltse kathedraal in de schaduw van zijn stamcafé De Kleine Hal, waar altijd een witteke klaarstaat voor hem. We hebben het over Jos Tuts of Stiepke Jos, de man achter de 30-jarige Stoopkes en sinds 2005 officiële clochard in de Hasseltse carnavalstoet. Hij leeft gelukkig met een drukke agenda van dag op dag, geniet 100% van het leven en is zoals hijzelf zegt, “Carnavalist en optimist tot in de kist”. “Vrolijkheid brengen uit het diepste van mijn hart onder de mensen, zot doen tijdens carnaval en ook steeds in het plat Hasselts dialect muzikaal optredend, steeds goed geluimd, als ik me voluit kan laten gaan voor het publiek met mijn liedjesteksten, waarin de jenever nooit ontbreekt”, aldus onze clochard.

Voor Jos is alles 49 jaar geleden begonnen met de groep From us to you, waarbij hij samen met zijn klasgenoot Luc Cuppens zelfs internationaal toerde met hun clowneske streken gecombineerd met liedjes in het Hasselts dialect. “En dertig jaar geleden zagen de Stoopkes het leven met een voortzetting van het ludieke repertoire met ik als zanger in het Hasselts dialect. Het zijn liedjes die dikwijls een levenswijsheid omvatten, gestopt in een goed klinkende dialectische melodie”, aldus Stiepke Jos.

Het feit dat hij in 2003 alleen verkleed als clochard twee jaar na elkaar tegen de jaarlijkse carnavalstoet in doorheen de binnenstad lol trapte voor de kijklustigen met jeneverstops in De Kleine Hal, was het moment dat het Feestcomité hem in 2005 vroeg om mee te gaan als clochard met een aaneengelaste winkelkar in de jaarlijkse carnavalstoet. “2005 was ook het startjaar dat ik mijn eerste carnavallied uitbracht, Dzjieë zèt het hielemoal. Sinds 2006 mocht ik dan Hasselt vertegenwoordigen op het jaarljkse Limburgse carnavalliedjes Carnavallisima, waar ik toen met Iech bos vannen dos hoog scoorde met de persprijs en tweede in de juryprijs. Jaarlijks maak ik dikwijls samen met de steun van Marcel Kreemers een carnavallied voor Carnavallisima voor Hasselt in ons mooi dialect en reeds zeven prijzen heb ik ermee weggekaapt. Liedjes als Iech bèn m ‘nen Hesselier, Stad vanne jenever, Poepeloere en Veer goan oet de bol in Maastricht hoor ik nog altijd galmen. Trouwens in Maastricht heb ik vele carnavalvrienden en daar hangt mijn schilderij tussen de stadsprinsen. Dat wil toch wel wat zeggen, waar ik terecht fier op ben”,  legt hij uit.

Zijn laatste carnavallied voor 2015 heet De StadsRoad van Hasselt, de éénjarige carnavalvereniging met veel dynamiek in zijn werking en met ambitie. “Daar voel ik me pas echt gelukkig, als je ziet met welke vriendschap en verstandhouding we een uitstekende sfeer kunnen vormen”, besluit hij zijn relaas. De Stadsraad gaat mee op zondag 6 maart 2016 in de carnavalstoet en clochard Stiepke Jos trekt ook weer apart mee met zijn winkelkarretje.

Geef een reactie

